Virkad Napphållare Gratis Mönster






Om du virkar från dessa mönster och lägger upp på t.ex Facebook eller instagram vill jag att du hänvisar till mönstret. Sen får du hemskt gärna tagga mig så att jag kan se det 😃


Här kommer mönster för dig som kanske inte är så van virkare, jag har nämligen lagt in en massa bilder i beskrivningen 😊

När jag ska göra egna napphållare så beställer jag clips och nappringar ifrån antingen Virknålar.se eller Lilytiger.com 😊 Båda sidor är toppen!

Denna napphållaren är 22 cm med clipset och ringen inräknad. Tänk på att bandet i inte ska vara längre än 22 cm då det finns en stryprisk för spädbarn. Läs mer om napphållare här!

Jag använder dessa maskor för att göra napphållaren:
lm-luftmaska
sm-smygmaska
fm-fast maska
st- stolpe

Nu kan du även se en video när jag virkar napphållaren på mitt instagramkonto! Den hittar du i mitt flöde under IGTV 😊

Jag har använt mig av garnet Rainbow och virknål nr 3.


Börja med att göra en lm och sen en sm runt clipset.





Virka sedan 34 lm. När du gjort det så gör du först en lm  och sen en sm i närmsta lm runt nappringen.
(Vill du inte ha en silikonring utan en ögla för att kunna passa nappar som tex Bibs så gör du en till lm och vänder sedan och virkar 34fm tillbaka till clipset)


Virka fm hela vägen tillbaka till clipset. 



Gör en fm runt clipet.



Nu hoppar du över en fm och gör 4 st i samma fm. 
Hoppa över en fm och gör en sm.
Sen fortsätter du så tills du kommer till ringen igen. 
Alltså, 4 st i samma fm, hoppa över en fm, en sm, hoppa över en fm, 4 st i samma fm osv. 


När du kommer till ringen gör du en till sm i fm närmast ringen.


Nu virkar du en sm runt ringen, och sen en sm i dem två första fm efter ringen.
(Vill du i stället virka en ögla här så virkar du nu 15 lm, och sen en sm i första maskan. Fortsätt sedan att virka vågorna ned till clipset igen)




Fortsätt virka som innan, 
Hoppa över en fm och gör en sm.
4 st i samma fm, hoppa över en fm, en sm, hoppa över en fm, 4 st i samma fm osv.



När du kommer fram till clipset så gör du dem 4 st och sen en sm runt clipset.
Stick sedan ned nålen i den tidigare fm som gjorts innan du började virka själva "vågorna" och gör en sm.


När du gjort sm så klipper du av garnet men lämnar en lång tråd för att kunna fästa.
Och fästa gör du genom att använda en nål och sy in garnänden.


Nu är den klar 😊


Vill du ha en bredare napphållare så är det bara att virka fler rader med fm mellan clips och ring innan du börjar virka "vågorna". 






Vill du virka en napphållare utan vågor så kommer beskrivning här nedan 😊

Börja med en sm runt clipset. 


Gör sedan 6fm runt clipset, och 1lm och vänd på arbetet.


Nu virkar du 6fm, 1lm och vänd. 6fm, 1lm och vänd. Detta gör du totalt 38 gånger innan det är dags att virka in nappringen. 
Då gör du först 1sm kring ringen, 6fm där ringen är emellan och avslutar med en sm i det virkade bandet. Klipp av men spara en längre tråd för att kunna fästa den.




Är det något du inte förstår p.g.a dålig beskrivning eller annat så är det bara att mejla mig här! 😄

Kommentarer

  1. Hej. Jag får inte ihop hur man virkar ihop benen utan att det blir ett hål. Går det att få en ytterligare förklaring?

    SvaraRadera
  2. Cómo enganchas el chupete...sere más torpe gracias un saludo

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg