Virkad Kanin Mönster Barnvagnsmobil

UPPDATERAT Gratis Barnvagnsmobil mönster






Om du virkar från detta mönster och lägger upp på t.ex Facebook eller instagram vill jag att du hänvisar till mönstret. Sen får du hemskt gärna tagga mig så att jag kan se det 😃



Detta har jag använt för att virka tre kaninerna och allt är ifrån Virknålar.se

Garn: Tilda Cotton Eco 1 1/2 nystan av färgen Beige 222 och 2 nystan av färgen Nougat 224 samt svart och rosa till att brodera ögonfransar och nos 
Virknål: 2,5
Säkerhetsögon: 10mm
Barnvagnsringar: 2 stycken
Tyg: Jag använde mig av två olika tyger och du hittar dem här

Som vanligt går det bra att mejla mig här om det är något med mönstret som du undrar över!


Kaninen och bollarna virkas i spiral

Huvud:
Gör 6 maskor i en magisk ring (6)
2 fm i varje maska (12)
(1 fm, öka) x6 (18)
(2 fm, öka) x6 (24)
(3 fm, öka) x6 (30)
(4 fm, öka) x6 (36)
(5 fm, öka) x6 (42)
Virka 7 varv med fm (42)
(5 fm, minksa) x6 (36)
Om du vill använda säkerhetsögon så fäst dem nu mellan varv 10 och 11 med 8 maskors mellanrum


(4 fm, minksa) x6 (30)
(3 fm, minska) x6 (24)
(2 fm, minska) x6 (18)
Fyll med stoppning 
(1 fm, minska) x6 (12)
Minska 6 gånger och klipp av tråden

Öron x2:
Gör 5 maskor i en magisk ring
2 fm i varje maska (10)
Virka 1 varv med fm
(1 fm, öka) x5 (15)
Virka 14 varv fm (15)
(1 fm, minska) x5 (10)
Virka 1 varv fm (10)
Virka ihop med 4 fm
Klipp av garnet men spara en lång tråd för att sy fast öronen på huvudet.
Dessa stoppar du alltså inte! Vill du sy fast tyg i öronen så gör du det nu innan du fäster dem på huvudet 

För att sy fast tyg i öronen behöver du först klippa ut en bit tyg som är något större än örat.
Fäst sytråden i örat, och vik sedan in tyget och sy i vecket som blir när du vikt. Sy i vecket och ner i örat, i vecket och ner i örat igen. Under tiden fortsätter du vika tyget så att det hamnar där du vill ha det. Om min beskrivning i text är svår att förstå kan du titta på filmen här där jag visar hur jag syr 😊 




Kropp:
Gör 6 maskor i en magisk ring (6)
2 fm i varje maska (12)
(1 fm, öka) x6 (18)
(2 fm, öka) x6 (24)
(3 fm, öka) x6 (30)
(4 fm, öka) x6 (36)
Virka 1 varv med fm (36)
(4 fm, minska) x6 (30)
Virka 1 varv fm (30)
(3 fm, minska) x6 (24)
Virka 1 varv fm (24)
(2 fm, minska) x6 (18)
Virka 2 varv fm (18)
Fyll med stoppning
Klipp av garnet men spara en lång tråd för att sy fast kroppen på huvudet


Arm x2:
Gör 6 maskor i en magisk ring
2 fm i varje maska (12)
(2 fm, minska) x2 (9)
Virka 1 varv fm (9)
(1 fm, minska) x3 (6)
Virka 3 varv fm (6)
Fyll med stoppning och virka ihop armen med 2 fm. 
Klipp av garnet men spara en lång tråd för att kunna sy fast armen på kroppen


Ben x2:
6lm
4 fm, 3f m i samma m, 3 fm, 2 fm i samma maska (12)
Fortsätt nu virka i detta varvets första maska så att du virkar en liten skål.
5 fm, 2 fm i samma, 5 fm, 2 fm i samma maska (14)
6 fm, 2 fm i samma, 6 fm, 2 fm i samma maska (16)
Virka 1 varv fm (16)
4 fm, minska, 1 fm, minska, 1 fm, minska, 4 fm (13)
5 fm, minska nu genom 3 maskor samtidigt (i stället för 2 som i en vanlig minskning) 5 fm (11)
Virka 5 varv fm (11)
Fyll med stoppning
På kaninens vänstra fot gör du 1 extra fm på sista varvet innan du virkar ihop. 
På kaninens högra fot gör du 4 extra fm på sista varvet innan du virkar ihop och klipper av garnet men lämna en lång tråd för att kunna sy fast på kroppen


Svans:
Om du vill göra en fluffig svans börjar du med att klippa ut en cirkel i två lager av kartong. Cirkeln gör du så stor som du vill att svansen ska bli när den är klar. Gör ett hål i mitten och använd en lång tråd för att trä genom hålet och runt, runt tills cirkeln är full. När den är full särar du på kartongbitarna och klipper upp tråden hela vägen längs cirkeln. Dra isär kartongbitarna något och använd en garntråd för att knyta några gånger runt mitten. Ta bort kartongbitarna och voila nu har du en fluffig svans 😊
Använd trådarna som du knutit runt mitten av bollen till att fästa svansen.





Vill du ha en vanlig virkad svans så gör du i stället såhär:
Gör 5 maskor i en magisk ring
2 fm i varje maska (10)
Virka 2 varv fm (10)
Minska 5 gånger
Klipp av garnet men spara en lång tråd för att sy fast svansen på kroppen


Boll:
Jag gjorde 14 stycken för att det skulle passa min barnvagns sufflett
 
Gör 6 maskor i en magisk ring (6)
2 fm i varje maska (12)
(1 fm, öka) x6 (18)
(2 fm, öka) x6 (24)
Virka 4 varv fm (24)
(2 fm, minska) x6 (18)
(1 fm, minska) x6 (12)
Fyll med stoppning
Minska 6 gånger
Klipp av garnet men spara en liten tråd för att kunna sy ihop ändan

På denna mobil valde jag att ha kaninerna hängandes under bollarna. Då monterade jag först alla bollar på rundresåret och sedan fäste jag en tråd i kaninen och drog den runt resåret mellan de bollar som jag vill att kaninen ska hänga och fäste i kaninen igen.


Nu är barnvagnsmobilen klar 😊 Vill du ha en mer ingående förklaring om hur jag monterar en barnvagnsmobil så hittar du det längst ner i mönstret här.

När du använder virkade bollar eller träkulpr till barnvagnshängen, tänk då på att det inte är till som en leksak. Om en liten pillar/tuggar på hänget finns det en riks att bollarna/kulorna kan lossna och i värsta fall orsaka kvävning. Det kan också vara bra att kolla så att knutarna kring barnvagnsringarna sitter som de ska då och då. 




Lycka till! 💗



Kommentarer

  1. Jag undrar lite om beskrivningen. Ska göra benen men förstår inte rkktigt hur man ska göra. Jag är inte van att virka.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg