Virkat hjärta / Virkad barnvagnsmobil mönster


Här kommer mitt mönster på ett virkat hjärta 😊

                                                                                






Om du virkar från detta mönster och lägger upp på t.ex Facebook eller instagram vill jag att du hänvisar till mönstret. Sen får du hemskt gärna tagga mig så att jag kan se det 😃




Gör 6 maskor i en magisk ring (6)
2 fm i varje maska (12)
(1 fm, öka) x6 (18)
(2 fm, öka) x6 (24)
(3 fm, öka) x6 (30)
Virka 5 varv med fm (30)
Nu klipper du av garnet. Nu har du den första "skålen" klar till hjärtat. 





Nu virkar du en till "skål" precis likadant som den innan fram tills att du har virkat 4 varv med fm. Nu klipper du INTE av garnet. Nu ska du i stället virka ihop dessa två med varandra, och det gör du såhär:



Virka ihop dem båda skålarna med först 1 sm i den andra avklippta halvans baksida och sen virkar du ihop dem med 6 fm.


När du gjort det så virkar du fm runt alltihop och det ska sammanlagt bli 48fm.


Virka 2 varv med fm (48)
(6 fm, minska) x6 (42)
Virka 1 varv med fm (42)
(5 fm, minska) x6 (36)
Virka 1 varv med fm (36)
(4 fm, minksa) x6 (30)
Virka 1 varv med fm  (30)
(3 fm, minska) x6 (24)
Virka 1 varv med fm (24)
(2 fm, minska) x6 (18)
Virka 1 varv med fm (18)
Fyll hjärtat med stoppning
(1fm, minska) x6 (12)
Virka 1 varv med fm (12)
Fyll i lite med stoppning om det  behövs innan du ska virka ihop hjärtat nu
Minska 6 gånger
Klipp av garnet och sy ihop änden. 



Önskar du göra ett barnvagnshänge utav hjärtat så visar jag här nedan hur jag sätter ihop den 😊



Till den här mobilen har jag valt tre hjärtan och sex stycken virkade bollar. 
De virkade bollarna virkar jag såhär:

Gör 6 maskor i en magisk ring (6)
2 fm i varje maska (12)
(1 fm, öka) x6 (18)
(2 fm, öka) x6 (24)
Virka 4 varv fm (24)
(2 fm, minska) x6 (18)
(1 fm, minska) x6 (12)
Fyll med stoppning
Minska 6 gånger
Klipp av garnet men spara en liten tråd för att kunna sy ihop ändan

När du har virkat alla figurer så tar du fram det du behöver för att kunna montera den.
Jag använder alltid barnvagnsringar samt rundresår 1,5mm från Virknålar.se 😊



Först knyter du en knut kring barnvagnsringen med snöret. 



Nu trär du på bollarna och hjärtana på snöret med hjälp av nålen. När du har trätt på allt så knyter du snöret kring den andra barnvagnsringen.



Jag brukar göra hänget ca 35 cm brett så att det inte blir för brett för barnvagnssuffletten. 



När du använder virkade bollar eller träkulor till barnvagnshängen, tänk då på att ingen liten ska använda det som leksak. Det finns alltid en risk att bollarna/kulorna kan lossna och orsaka kvävning om det tuggas eller pillas på det.
Det kan också vara bra att se efter knutarna kring barnvagnsringarna då och då. 

Nu är hänget klart! Hoppas att bilderna kunde vara till någon hjälp 😊
Och som jag skrev tidigare, om du virkar från detta mönster och lägger upp på t.ex Facebook eller instagram får du hemskt gärna tagga mig så att jag kan se det 😃 Min FB sida och min instagram.






Kommentarer

  1. Hej! Tack för ett jättebra mönster! Men kan du förklara lite mer hur man virkat ihop de två skålarna? Förstår inte riktigt hur och var jag ska börja. Tack igen 😊

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg