Virkat bläckfiskhänge mönster 🐙





Om du virkar från detta mönster och lägger upp på t.ex Facebook eller instagram vill jag att du hänvisar till mönstret. Sen får du hemskt gärna tagga mig så att jag kan se det 😃



Jag har använt Catona garn och virknål i storlek 3.0

Den siffra som står längst ut till höger i en parentes på varje rad är det antal maskor som ska finnas efter att det varvet är klart.  

Börja med kroppen:

Gör 6 maskor i en magisk ring (6)
2fm i varje maska (12)
(1 fm, öka) x6 (18)
(2 fm, öka) x6 (24)
(3 fm, öka) x6 (30)
(4 fm, öka) x6 (36)
5 varv fm. Virka alltså 1 fm i varje maska (36)
(4 fm, minksa) x6 (30)
1 varv fm (30)
(3 fm, minska) x6 (24)
1 varv fm (24.
(2 fm, minska) x6 (18)
1 varv fm (18)

Här fyller du med stoppning innan du virkar vidare 

(1 fm, minska) x6 (12)
Minska 6 gånger

Sy ihop ändan



Nu är det dags att göra armarna och dem gör du i två färger. Jag valde att använda samma färg som på kroppen samt en vit. Gör 8 stycken:

Virka 25 lm med en färg som du valt och klipp sedan av tråden. 

Ta nu den andra färgen och gör en smygmaska i första lm.
Virka sedan 8 fm,  7 hst och gör sedan stolpar i resten som är kvar av lm-kedjan. 
Klipp av garnet men lämna en bit så att du kan fästa armarna på kroppen.

Jag brukar nåla fast armarna innan jag syr fast dem så att jag ser hur armarna hamnar först.

Har du några frågor så är det bara att mejla mig här!


Trevlig virkstund! 😊





Kommentarer

Populära inlägg