Virkad Sol Mönster




Om du virkar från detta mönster och lägger upp på t.ex Facebook eller instagram vill jag att du hänvisar till mönstret. Sen får du hemskt gärna tagga mig så att jag kan se det 😃



Här kommer mönstret på den här lilla solen 🌞 
Om du skulle vilja göra solen till ett barnvagnshänge som jag har gjort kan du köpa barnvagnsringar hos till exempel virknålar.se 😍
Pärlorna har jag köpt hos lilytiger.com 😊
Men använder du pärlor/virkade bollar i ett barnvagshänge, tänk då på att bara använda hänget som ett smycke och ingen leksak! Även om du fäster allt väldigt väl så finns det ju alltid en risk att bollar och kulor kan trilla av och i värsta fall orsaka kvävning om någon liten tuggar eller pillar på hänget.


Jag har använt Tilda garn från Svarta Fåret och virknål i storlek 3,0

Den siffra som står längst ut till höger i en parentes på varje rad är det antal maskor som ska finnas efter att det varvet är klart. 

Gör 6 maskor i en magisk ring (6)
2 fm i varje maska (12) 
(1 fm, öka) x6 (18)
(2 fm, öka) x6 (24)
(3 fm, öka) x6 (30)
(4 fm, öka) x6 (36)
(5 fm, öka) x6 (42)

Virka 6 varv med fm (42)
(5 fm, minska) x6 (36)
(4 fm, minksa) x6 (30)
(3 fm, minska) x6 (24)

Nu syr du ögon på solen innan du minskar mer så att du inuti solen ska kunna knyta ihop trådarna med varandra för bättre hållbarhet.




När du gjort klart ögonen så fortsätter du minska.
(2 fm, minska) x6 (18)
(1 fm, minska) x6 (12)
Fyll solen innan du minskar 6 gånger
Sy ihop ändan


Nu är det dags att virka solstrålarna! 😊
För ned virknålen mellan rad 3-4 och gör en sm. Alltså den rad där du bara virkat fm utan att öka eller minska.


När du har gjort en sm så hoppar du över en maska och därefter virkar du en fm i varje varvet runt.


När du virkat ett varv så virkar du såhär tills du har gjort detta hela varvet runt:
1 halvstolpe och 1 stolpe i samma m, i nästa m virkar du 2 dubbelstolpar i samma m, och efter det 1 stolpe och 1 halvstolpe i samma m, och till sist en smygmaska i nästa m.
Sen börjar du om igen. Alltså:
1 halv-st och 1 st i samma m.
I nästa m, 2 dst i samma m.
I nästa m, 1 st, 1 halv-st i samma m.
I nästa m virkar du en sm.



När du virkat varvet runt så klipper du av garnet, men sparar en ganska lång tråd för att kunna fästa.



Jag tycker att det är väldigt gulligt med rosiga kinder. Så vill du inte brodera kinder (då kan du göra det samtidigt som du gör ögonen) så kan du måla på lite rouge. 



Nu är solen klar! Har du några frågor angående mönstret så kan du kontakta mig på mitt instagramkonto eller FB-sida som jag länkade till i början av inlägget. Alternativt min mail HÄR. 😊

Kommentarer

Populära inlägg