Virkad kanin mönster barnvagnshänge

 


Om du virkar från detta mönster och lägger upp på t.ex Facebook eller instagram vill jag att du hänvisar till mönstret. Sen får du hemskt gärna tagga mig så att jag kan se det 😃


Detta har jag använt för att virka tre kaninerna och allt är ifrån Virknålar.se

Garn: Catona 1/2 nystan i färgen 172 till kaninen och väldigt lite ca 5 g i färgen 402 till det lilla hjärtat, samt svart och rosa till att brodera ögonfransar och nos 
Virknål: 2,5
Säkerhetsögon: 10mm genomskinliga 
Snöre att fästa med: Vaxad rundsnodd 
Barnvagnsringar: 1 styck
Tyg: Jag använde mig av detta tyg men det finns flera olika tyger och det finns även ett mixpaket där du får alla tyger om du har svårt att bestämma dig innan här
Pärlor: Det finns i massor av pärlor du kan välja mellan här. Jag har använt mig av dessa olika: De mörka, mindre vita, mindre grå, stor grå


Detta är alltså samma mönster på kanin som det jag gjort tidigare. Den enda skillnaden är att jag har minskat två varv (från 14-12) på öronen så att dem inte ska bli för långa när jag valt att ha den stående 😊

Om du vill virka ett litet hjärta att ha ovanför kaninen så virkar du det såhär:

Gör 6 maskor i en magisk ring (6)
2 fm i varje maska (12)
(1 fm, öka) x6 (18)
Virka 4 varv med fm (18)
Klipp av garnet.

Nu virkar du en till ”skål” precis likadant som tidigare men klipp INTE av garnet efter 4 varv med fm.
Nu ska du istället virka ihop dessa skålar med varandra, och det gör du på följande vis:

Virka ihop dem båda skålarna med 6fm (det spelar ingen roll var på ”skålarna” du börjar)




När du har gjort detta virkar du 2 varv fm runt om alltihop. 
Varje varv runt är 24m.
Såhär ska det se ut när du virkar det första varvet (24)


Efter att du virkat ihop skålarna med 6 fm är det alltså:
Virka 2 varv fm (24) 
(2 fm, minska) x6 (18)
Virka 2 varv fm (18)
(1 fm, minska) x6 (12)
Virka 1 varv fm (12)
Fyll med stoppning
Minska 6 gånger och klipp av garnet men lämna en längre tråd för att kunna sy ihop änden och fäst.

Nu är det dags för monteringen 😊
Klipp av en lång tråd av det vaxade snöret och fäst i kaninens huvud. Jag brukar trä tråden i mitten av huvudet och knyta 



Sedan är det dags att trä på de pärlor du önskar använda. När du gjort det knyter du tråden kring barnvagnsringen och trär sedan de överblivna trådarna ner genom pärlorna igen och hur genom hjärtat eller kaninen beroende på hur långa trådar du har kvar. 
Sedan är det bara att klippa av 






Då är hänget klart! Men om du dessutom vill göra ett band med pärlor intill så brukar jag virka en liten boll att ha i änden för att ha något att kunna fästa ordentligt i. 
Den virkas följande:

Gör 5 maskor i en magisk ring (5)
2 fm i varje maska (10)
(1 fm, öka) x5 (15)
Virka 3 varv med fm (15)
(1fm, minska) x5 (10)
Minska 5 gånger
Fyll med stoppning och klipp av tråden, men lämna en längre tråd för att kunna sy ihop änden och fäst. 

Klipp av en lång tråd av det vaxade snöret och fäst i den virkade bollen. Trä på de pärlor du önskar och fäst i barnvagnsringen på samma vis som du fäste kaninen 😊



När du använder virkade bollar eller träkulpr till barnvagnshängen, tänk då på att det inte är till som en leksak. Om en liten pillar/tuggar på hänget finns det en risk att bollarna/kulorna kan lossna och i värsta fall orsaka kvävning. Det kan också vara bra att kolla så att knutarna kring barnvagnsringarna sitter som de ska då och då. 

Trevlig virkstund 😊





Kommentarer

Populära inlägg